Instanssi Oy

Datavisualisointia tekstianalytiikkatyökalun avulla

INFO

Asiakas
Instanssi Oy

Teknologiat
Python

 

Tiimin koko
2 ohjelmistoarkkitehtiä

TIIMIN JÄSENET

Saara-Maija Pakarinen

Saara-Maija Pakarinen

Ohjelmistoarkkitehti

 

Jukka Purma

Jukka Purma

Ohjelmistoarkkitehti

Instanssi Oy on liikkeenjohdon konsultointiin ja analytiikkaan erikoistunut yritys, joka palvelee erityisesti asiakaskokemuksesta, markkinoinnista ja palvelumuotoilusta yrityksissä vastaavia toimijoita.

Instanssin avulla yritykset voivat selvittää esimerkiksi toimialansa tai vaikkapa uuden markkinan trendejä, kuluttajakäyttäytymisen muutoksia ja tulevaisuudennäkymiä ja tehdä näin valistuneempia liiketoimintapäätöksiä. Apuna analysointityössä Instanssi Oy käyttää nyt Codenton kanssa rakennettua sovellusta.

Menetelmä kehitettiin alun perin väitöskirjaan

“Väitöskirjani puitteissa kehitin menetelmän, jonka avulla pystyttiin visualisoimaan ja analysoimaan isoja tekstimassoja ja vertailemaan näitä esimerkiksi ajallisesti ja näin havainnoimaan erilaisia muutoksia. Tuolloin data-analytiikkaa ei kuitenkaan hyödynnetty yrityksissä nykyisessä mittakaavassa ja koin, että sovelluksella ei ollut kaupallista kiinnostusta vielä olemassa”, Instanssi Oy:n perustaja Camilla Magnusson kertoo.

Viime aikoina data-analytiikka on rantautunut lähes jokaiseen yritykseen ja eri funktioiden edustajat ovat työssään datan ja analytiikan kanssa tekemisissä lähes päivittäin. Magnusson totesi, että tekstimassojen analyysimenetelmän kaupallistamisen hetki oli tullut.

“Codenton toteuttaman sovelluksen varsinaiseen käyttäjäkuntaan kuuluu tällä hetkellä yksi ihminen eli minä, mutta sen tuottamasta datasta ja datan avulla tehdyistä analyyseista hyötyvät etenkin meidän asiakkaamme”, Magnusson toteaa.

 

Perusversion avulla alkuun

Tekstianalyysin menetelmää Magnusson oli kehittänyt jo väitöskirjaa tehdessään, joten hänellä oli melko selkeä käsitys, minkälainen työkalu analyysityöhön tarvittaisiin. Näin ollen sovellus oli jo pitkälle speksattu siinä vaiheessa, kun sille lähdettiin etsimään toteuttajaa.

“Codento valikoitui tekijäksi etenkin siksi, että he reagoivat samantien ja ottivat heti kopin projektistamme. Yhdessä tarkensimme speksejä, mitä mahtui budjettiin nyt ja mitä voisi tehdä myöhemmin. Yhteistyön tuloksena syntyi työkalusta hyvä perusversio”, Camilla Magnusson kertoo.

“Kyseessä on työkalu, joka visualisoi tekstien sanojen yhteisesiintymiä eli kollokaatioita. Työ oli poikkeuksellisen pieni Codenton asiakashankkeeksi, mutta sitäkin kiinnostavampi. Projektia oli mukava tehdä, koska se edellytti juuri niitä vahvuuksia joita meillä oli ja se oli aidosti mahdollista toteuttaa kevyesti”, Codenton ohjelmistoarkkitehti Jukka Purma kertoo.

“Sukellus kollokaatioiden maailmaan syvensi ja laajensi omaa osaamistani ja sain toisaalta myös hyödyntää vuosien varrella kertynyttä kokemustani tilastomatematiikasta. Olen aiemmin tehnyt lähinnä paikkatietoon liittyviä tilastollisia analyyseja, mutta kollokaatiotyökalussa oli huomattavan paljon samaa ajatusta, joten ideasta sai nopeasti kiinni”, ohjelmistoarkkitehti Saara-Maija Pakarinen Codentolta kertoo.

“Itse kollokaatioalgoritmille olisi löytynyt monia toteutuksia, mutta koska algoritmi on yksinkertainen ja sitä sovellettiin työssä tietyllä tavalla, oli se tehokkaampaa toteuttaa itse. Visualisoinnissa käytimme D3.js-kirjastoa, joka on yleistyökalu kaikenlaiseen visualisointiin ja jossa oli jo valmiina sopiva alikirjasto yhteyksiä korostavien sanaverkostojen esittämiseen”, Purma jatkaa projektin teknisestä toteutuksesta.

 

Asiakkaalle tietoa liiketoimintapäätöksiin

Nyt tekstianalyysin työkalu on Instanssin käytössä asiakasprojekteissa. Myös tulevaisuuteen on kaavailtu erilaisia, yrityksille hyödyllistä tietoa tarjoavia analyyseja eri toimialoilta, ja Magnusson työstää parhaillaan muun muassa kauneusalan trendejä käsittelevää raporttia.

“Käyttöhän on vasta alkuvaiheessa, joten uskon että työkalulle löytyy useita käyttökohteita. Se selkeästi tunnistaa ja löytää trendejä, joten työkalua kannattaa hyödyntää juuri muutoksien havaitsemiseen ja analysointiin, sekä organisaatioiden sisällä että niiden ulkoisessa liiketoimintaympäristössä”, Magnusson kertoo.

“Olen hyödyntänyt sovellusta esimerkiksi tehdessäni vaikuttaja-analyysia blogeista. Olen selvittänyt, mistä asioista tietyn aihepiirin vaikuttajat puhuvat tiettynä aikana, ja sitten dataa on verrattu uudempaan dataan. Näin ollaan saatu esille muutoksia ja nousevia kuluttajatrendejä. Erityisesti nuorempien kuluttajien ostopäätöksiin bloggaajien sisällöt vaikuttavat merkittävästi, joten blogeissa syntyvät trendit näkyvät varmasti myös kaupassa ”, hän jatkaa ja havainnollistaa työkalun avulla saatavaa tietoa ja sen hyötyjä liiketoiminnalle.

 

Codentolla osataan kieliteknologiaakin

“Kaikki sujui tosi hyvin, ja saimme sellaisen lopputuloksen, mistä oltiin puhuttukin. Kaiken kaikkiaan codentolaiset olivat mukavaa porukkaa. Heiltä löytyi juuri oikeaa asiantuntemusta ja Codenton päässä ymmärrettiin, mistä on kyse. Tuli heti luottamus, että kyllä nämä ihmiset tietävät mitä tekevät, ja talosta löytyi jopa tekstianalytiikan ja kieliteknologian osaamista, mikä oli projektin kannalta erittäin hyvä asia”, Camilla Magnusson kehuu.

“Yleensä projektit tuppaavat olemaan melko suoraviivaisia rajapintaputkien nikkarointeja, mutta tämän työkalun kanssa sai ratkoa hurjan mielenkiintoisia ongelmia! Yhteistyö Instanssin ja Codenton välillä oli mutkatonta ja ketterää, ja saimme hyvin nopeassa aikataulussa paljon aikaiseksi. Potentiaalia tällaiselle algoritmille ja sen jatkokehitykselle on vaikka kuinka. Huolimatta keikan suhteellisesta lyhyydestä se oli sekä ammatillisesti että tuloksellisesti merkittävä ja yksi mielenkiintoisimmista työkeikoistani”, Saara-Maija Pakarinen kertoo projektin tunnelmista.

“Tämä oli hyvä keikka, koska asiakkaan ongelma oli kiinnostava ja Camillalla oli omaa tutkimuskokemusta siitä, että kehitettävä väline tulisi antamaan hänelle mielenkiintoisia ja hyödyllisiä tuloksia. Oli nopeasti selvää, että kunhan palikat ovat olemassa, tuloksia pitäisi alkaa näkymään samantien”, Jukka Purma tiivistää.

 

 

Mitkä ovat ohjelmistoprojektisi kustannukset? Arvioi hintalaskurilla.